Μακρύ ζεϊμπέκικο για έναν μικροπωλητή – τον Κοεμτζή!

https://i1.wp.com/briefcase.pathfinder.gr/download/williamf/25478/341626/0/koem021.jpg

«Είμαι ελεύθερος σκλάβος. Σηκώνομαι από τις 8.00, θα πάω να τρέξω να πουλήσω το βιβλίο μου και έχω και κυνηγητά. Λέω πολλές φορές: Αν θα φύγω πικραμένος ποιος θα είναι τάχα ο φταίχτης; Εγώ που κατρακύλησα μες στης βρωμιάς τον βούρκο; Ποιος φταίει, ποιος;» είπε ο Νίκος Κοεμτζής σε λόγο σχεδόν έμμετρο και με μάτια σχεδόν δακρυσμένα στο κοινό, που βρέθηκε το βράδυ της Δευτέρας στο βιβλιοπωλείο «Ιανός». Η βραδιά ήταν μια παρουσίαση του βιβλίου του «Νίκος Κοεμτζής: Το μακρύ ζεϊμπέκικο», αλλά και μια συλλογική «αίτηση» για μια άδεια μικροπωλητή ώστε να μπορεί να το πουλάει νόμιμα επιτέλους ο συγγραφέας του -ταυτόχρονα εκδότης και αποκλειστικός διαθέτης του. Ήταν και μια ευκαιρία να ακουστούν όλες οι δυσάρεστες αλήθειες για το σωφρονιστικό σύστημα, που είναι πάλι σε αναβρασμό, αλλά και μια επανεξέταση του τρόπου που η κοινωνία γεννάει Κοεμτζήδες.
Έτσι, μίλησαν γι’ αυτόν και το βιβλίο του ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Λιάνης, ο δημοσιογράφος Παύλος Τσίμας και ο τραγουδοποιός Διονύσης Σαββόπουλος, ενώ η ηθοποιός Κοραλλία Καράντη διάβασε αποσπάσματα. Για την κατάσταση του σωφρονιστικού συστήματός μας και τη δυσλειτουργία της μεθόδου επανένταξης των αποφυλακισθέντων μίλησαν οι εγκληματολόγοι Νέστωρ Κουράκης και Γιάννης Πανούσης. Παρόντες ήταν και οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ Ανδρέας Λοβέρδος και Τώνια Αντωνίου.

«Ο Κοεμτζής στάθηκε ανάμεσά μας όρθιος, σεμνός, ένας μικρός άρχοντας», είπε ο Διονύσης Σαββόπουλος. Και αυτός τον επιβεβαίωσε λέγοντας: «Για να επιβιώσεις πρέπει να χάνεις λίγο από το δίκιο σου»

«Η Δικαιοσύνη τελείωσε με τον Κοεμτζή», είπε ο Διονύσης Σαββόπουλος. «Είναι η κοινωνία τώρα που τον τιμωρεί. Κοντεύει τα εβδομήντα, είναι φτωχός και δεν θέλει να πουλάει το βιβλίο του παρανόμως, για λίγες δεκάρες, αλλά με άδεια μικροπωλητού. Οσοι είδαμε την αποφυλάκισή του το ’96 με καλό μάτι τον εμπιστευόμασταν, αλλά είχαμε και έναν φόβο. Γιατί η κοινωνία δεν ενδιαφέρεται και δεν θέλει και πολύ ο άνθρωπος να ξαναπέσει σε ύποπτα κανάλια. Αυτός όχι μόνο δεν έπεσε, αλλά δεν ζήτησε και δεν παρακάλεσε για τίποτα. Στάθηκε ανάμεσά μας όρθιος, σεμνός, ένας μικρός άρχοντας», συμπλήρωσε ο συνθέτης του τραγουδιού «Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο».

Στις εννιάμισι, λίγο πριν η εκδήλωση κλείσει με τον Διονύση Σαββόπουλο με τη συνοδεία πιάνου και τον Θ. Πολυκανδριώτη να ερμηνεύει ακριβώς αυτό το θρυλικό πια τραγούδι, ο αντιδήμαρχος καταστημάτων και ασφάλειας της πόλης Ανδρέας Παπαδάκης ενημέρωσε πως με εντολή του δημάρχου Αθήνας Νικήτα Κακλαμάνη, από σήμερα το πρωί θα υπάρχει για τον Νίκο Κοεμτζή ένα πόστο στο κέντρο, ώστε να μπορεί να πουλάει το βιβλίο του ελεύθερα.

«Και ήταν ανάγκη να γίνει όλο αυτό;» ακούστηκε μια φωνή διαμαρτυρίας από το βάθος. Μπορεί και να ήταν. Το βράδυ της Δευτέρας δεν δόθηκε μόνο μια άδεια μικροπωλητή, αλλά και ένα φιλικό νεύμα στον Κοεμτζή από μια κοινωνία, που έστω και αργά μαθαίνει σιγά σιγά να συγχωρεί.

Για την Ιστορία, ο Νίκος Κοεμτζής, στα τέλη της δεκαετίας του 1970, σκότωσε 3 αστυνομικούς και τραυμάτισε 6 ακόμα θαμώνες σε σκυλάδικο. Ολα έγιναν όταν, παρ’ ότι είχε κάνει «παραγγελιά» ζεϊμπέκικο για τον αδερφό του, οι τρεις αστυνομικοί ανέβηκαν να το χορέψουν. Οταν ο αδερφός του τους είπε να κατεβούν, αυτοί τον πέταξαν κάτω, προκαλώντας το αμόκ του Κοεμτζή (που είχε προηγούμενα με τον νόμο). Καταδικάστηκε σε θάνατο. Μερικά χρόνια αργότερα η ποινή του μετατράπηκε σε ισόβια και έμεινε συνολικά 23 χρόνια στη φυλακή.

Ο Νίκος Κοεμτζής έχει μετανιώσει. Δεν έχει πάψει να ζητεί συγγνώμη. Το ίδιο έκανε και το βράδυ της Δευτέρας στον «Ιανό», λέγοντας: «Στη φυλακή που ήμουν, πέρασα όλα τα μονοπάτια της άχαρης ζωής και στάθηκα όρθιος. Για να σταθείς όρθιος πρέπει να ‘χεις σοφία, γενναιότητα και ευφροσύνη και να χάνεις λίγο από το δίκιο σου. Ετσι μονάχα θα μπορείς να επιβιώσεις. Να δείχνεις κατανόηση σε όλους και να χάνεις και το δίκιο σου». [ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΒΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 14/01/2009]
«Τρεις φορές σε θάνατο καταδικάστηκε ο Νικόλαος Κοεμτζής, σε τριετή φυλάκιση ο αδελφός του Δημοσθένης, ενώ αθωώθηκε ο τρίτος της παρέας Θωμάς Κορομάνης. Αυτός είναι ο επίλογος της τετραήμερης δίκης για την ανθρωποσφαγή στο νυκτερινό κέντρο «Νεράιδα» της Αθήνας, τις πρωινές ώρες της 25ης Φεβρουαρίου 1973… Ο Κοεμτζής καταδικάστηκε για τρεις ανθρωποκτονίες, των Εμμ. Χριστοδουλάκη, Δημ. Πεγιά και I. Κούρτη και τις 8 απόπειρες ανθρωποκτονιών (των τραυματιών του κέντρου)». Νέα, 12/11/1973.
Δεν μπόρεσα ποτέ να καταλάβω γιατί τόσο άκρατος συναισθηματισμός για την περίπτωση του Νίκου Κοεμτζή! Σκότωσε τρεις συνανθρώπους του, τραυμάτισε άλλους έξι, η Δικαιοσύνη τον τιμώρησε και μετά από 23 χρόνια εγκλεισμού στις φυλακές αποδόθηκε στην κοινωνίαθανατική ποινή καταργήθηκε αμέσως μετά την απόφαση και τη γλίτωσε], η οποία κοινωνία, όπως λέει ο Σαββόπουλος, «τον τιμωρεί»! Πού το είδε ο αγαπητός Νιόνιος ότι η κοινωνία τιμωρεί τον Κοεμτζή; Να μας το δείξει. Ίσα-ίσα, κανείς δεν τον πείραξε αφότου γύρισε στους κόλπους της. Έγραψε το βιβλίο του, και το πουλάει. Διαπίστωσε ότι χρειάζεται άδεια γι’ αυτό. Ωραία, λοιπόν, δεν είναι ούτε ο πρώτος ούτε ο τελευταίος που δεν έχει άδεια μικροπωλητή. Ωστόσο, όπως διάβασα στο ρεπορτάζ, με εντολή του ευαίσθητου δημάρχου Αθηναίων θα έχει πλέον το «ελεύθερο» να πουλάει το βιβλίο του. Η κοινωνία δεν του έφταιξε του Κοεμτζή. Το κράτος, η πολιτεία, ο Δήμος μπορεί να του έφταιξαν.

Στην εκδήλωση ειπώθηκαν «δυσάρεστες αλήθειες για το σωφρονιστικό σύστημα». Πολύ καλά. Αλλά χρειαζόταν η αφορμή της περίπτωσης του Κοεμτζή για να ειπωθούν; Δόθηκε η ευκαιρία για «επανεξέταση του τρόπου που η κοινωνία γεννάει Κοεμτζήδες»! Θα τρελαθούμε τελείως. Ας εξηγήσει κάποιος πώς η κοινωνία γέννησε τον Κοεμτζή και από πού μέχρι πού ευθύνεται. Ο Κοεμτζής για το βαθμό της ενοχής, πάλι καλά περνάει. Έγινε αποδεκτός από την κοινωνία. Δεν τον ενόχλησαν – έχω την εντύπωση πως δεν τον ενόχλησαν ούτε οι συγγενείς των θυμάτων. Κι αυτό σημαίνει ότι η κοινωνία μας είναι πολιτισμένη. Ξέρει να συγχωρεί. Αλλά όχι άλλα δάκρυα για τον Κοεμτζή. Εκδήλωση θα έπρεπε να γίνει για τα θύματα ενός ανθρώπου που μπέρδεψε τη διασκέδαση με το έγκλημα.
Όλοι μας, εξάλλου, γνωρίζουμε άπειρες περιπτώσεις ανθρώπων που μπλέχτηκαν και πέρασαν τη ζωή τους στις φυλακές χωρίς να φταίνε σε τίποτε.  Δεν βρέθηκε όμως κάποιος Σαββόπουλος για να τους γράψει ένα τραγούδι ανάλογο με το «μακρύ ζεϊμπέκικο…» Ο Σαββόπουλος έκανε με το τραγούδι του «θρύλο» τον Κοεμτζή – τα στοιχεία για να οικοδομήσει το θρύλο μόνο ο Σαββόπουλος τα βρήκε και τα ένιωσε. Βέβαια, κάποιοι  παλιότερα βρήκανε και ψήγματα πολιτικά, αφού τα θύματα ήσαν αστυνομικοί και η εποχή μαύρη κι άραχλη! Αλλά τελικά, το «αμόκ» δεν νομίζω να έχει πολιτικές προεκτάσεις. Κι αν αργότερα βρέθηκε, μετά τον Νιόνιο, και ο Τάσιος που γύρισε την ταινία «Παραγγελιά», αυτό δεν σημαίνει πως τα καλλιτεχνικά δημιουργήματα μπορούν να δικαιώσουν τον δράστη!
Μήπως οι φίλοι που οργάνωσαν την εκδήλωση, δημοσιογράφοι, καθηγητές,  καλλιτέχνες και βουλευτές, θα έπρεπε να είναι πιο φειδωλοί σε εκδηλώσεις συναισθηματισμού για περιπτώσεις όπως αυτή του Κοεμτζή; Έχω αρχίσει να έχω και τις απορίες μου: Είναι δυνατό ένας παραβάτης του κοινού ποινικού δικαίου να «πουλάει» σε βιβλίο τα εγκλήματά του; Με την ευκαιρία, μου έρχεται στο μυαλό και η περίπτωση του Χρήστου Ρούσσου που σκότωσε τον εραστή του και μετά έγραψε ένα βιβλίο με τίτλο «Προς σωφρονισμόν», όπου  αφηγείται τη διαδρομή του  δεσμού του με τον λάθος άνθρωπο και πώς έφτασε στη φυλακή. Τι τρόπος, τέλος πάντων, είναι κι αυτός να εξαργυρώνει κανείς με αυτόν τον τρόπο τα ανομήματά του!
ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ


Advertisements

14 comments on “Μακρύ ζεϊμπέκικο για έναν μικροπωλητή – τον Κοεμτζή!

  1. Θελω να απαντησω στο φιλο που γραφει παραπανω…Λοιπον,ειμαι σιγουρος οτι εισαι αρκετα νεος για να μπορεις να νιωσεις και να μπεις στο κλιμα της τοτε εποχης.Εσυ απλα κρινεις μια πραξη με πολυ επιφανειακα κριτηρια.Επειδη προερχομαι απο οικογενεια αριστερων,θα σου πω το εξης,οι παππουδες μου εχουν κυνηγηθει πολυ απο αστυνομικους,της τοτε εποχης(1972-73) χωρις,πιστεψε με, να εχουν διαπραξει κανενα αδικημα.Αυτο γινοταν με ολους τους αριστερους.Επισης το «ξυλο» υπηρχε σε καθημερινη βαση.Δεν θεωρω τον Ν.Κοεμτζη ηρωα απλα του δινω πολλα ελαφρυντικα.Γιατι αν ειχες διαβασει λιγο για τα παιδικα του χρονια θα εβλεπες πως ο πατερας του ειχε κυνηγηθει και ειχε ξυλοκοπηθει πολλες φορες απο αστυνομικους και μαλιστα μπροστα στα ματια του.Οποτε λοιπον το μισος για αυτους τους ανθρωπους να ηταν δικαιολογημενο.Και τη συγκεκριμενη φορα σηκωθηκαν οχι για να χορεψουν,αλλα για να προκαλεσουν για ακομα μια φορα.Ηταν δηλαδη σαν να πηγαιναν γυρευοντας.Και να ξερεις κατι,οπου υπαρχει δραση υπαρχει και αντιδραση.Αρα αγαπητε φιλε να διαβαζεις να μαθαινεις και μετα να κρινεις θυτες και θυματα.

  2. Να συμπληρωσω και κατι που ξεχασα.Απο οτι βλεπετε ολοι γυρισαμε παλι σε εκεινες τις εποχες(θανατος 16χρονου στα εξαρχεια απο αστυνομικο).Οποτε μην απορισουμε αν εμφανιστουν νεοι Κοεμτζηδες…ο νοων νοειτω…

    • Εκτιμώ τις αγαθές προθέσεις σου, αλλά να μου επιτρέψεις να διαφωνώ. Η ζωή είναι ζωή και ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ στον οποιονδήποτε να την αφαιρεί. Για οποιαδήποτε δικαιολογία. Γι’ αυτό άλλωστε είμαστε και κατά της θανατικής ποινής, από την οποία ο κύριος Κοεμτζής… γλίτωσε!

    • xalarwse…tous astynomikous pou exoun faei oi omoideates sou tous skeftike kaneis? oli i ellada eklaige sto plevro tis manas tou alexi…gia tis oikogeneies tou nektariou savva k olwn twn allwn astynomikwn pou xa8ikan ta teleutaia xronia den ypirxe oute ena dakry apo kanenan. dwse elafruntika sti di8en ‘magkeia, tou koemtzi……8eopoiise ton dolofwno…auta tha les sta paidia sou?

    • Δεν μπορών να καταλάβω τι συσχετισμός υπάρχει μεταξύ Κοεμτζή και Γρηγορόπουλου (αν αυτόν εννοείς)!!!

      Για την ανάλυση που έκανε σχετικά με το κλίμα της εποχής συμφωνώ.

  3. φιλε τι περιμενεις…ολους τους δολοφονους ηρωες θα μας τους βγαλουν στο ελλαδισταν

    ο ενας απτους δυο νεκρους αστυνομικους ηταν συγγενης μου.Ο κοεμτζης οπως αποδειχθηκε πηγε αποφασισμενος να κανει καβγα.Δεν του φταιγε ουτε η παραγγελια ουτε η αστυνομια…γιαυτο τραυματισε και 7 αθωους πολιτες…αλλωστε και οι αστυνομικοι διασκεδαζαν με πολιτικα,δεν ηξερε οτι ηταν αστυνομικοι…

    ενα ρεμαλι που μας τον φορουν για ηρωα…

    • Και εσύ ήσουν εκεί και τα είδες όλα.Και φυσικά οι αστυνομικοί λένε πάντα την αλήθεια και ποτέ δεν κάνουν παρανομίες.Και ο Αλέξης Γρηγορόπουλος σκοτώθηκε από εξωστρακισμό σφαίρας και καθόλου δεν φταίει ο καλός και αγαθός ειδικός φρουρός.Και ούτε κανένας άλλος αστυνομικός φταίει ποτέ ούτε για την τρίωρη εξακρίβωση στοιχείων στην ΓΑΔΑ.Και πάνω απ’ όλα εσύ είσαι αμερόληπτος.
      Να ρωτήσω κάτι;
      Το άλλο με τον Τοτό το ξέρεις;

  4. α και ξεχασα επειδη ο κυριος ειναι αδαης,γιατι να μην ειναι αλλωστε,παπαγαλιζει ο,τι ακουει…

    οι αστυνομικοι χορευανε στη πιστα μαζι με αλλους ,την ωρα που ο κοεμτζης με τον αδερφο του απαιτησαν ολοι να κατεβουν!!!πολυ μαγκας ε?

    ο ενας απτους δυο νεκρους αστυνομικους(σκοτωθηκε και ενας ακομα που δεν ηταν),ο συγγενης μου συγκεκριμενα,σκοτωθηκε οταν μπηκε μπροστα να προστατευσει τον τραγουδιστη για τον οποιο πηγαινε το μαχαιρι!!!!

    • εγώ δεν διαφώνησα οτι ο θάνατος του αλέξη ήταν δολοφονία. και βέβαια να τιμωρηθεί ο αστυνομικός. Δεν μπορεί όμως να αντιμετωπίζουμε ως ήρωες ανθρώπους σαν τον κοεμτζή. Αντί να σαπίζει στη φυλακή πληρώνοντας για το αίμα και τον πόνο που σκόρπισε ,νιώθουμε οίκτο και τον παρουσιάζουμε σαν ήρωα βιοπαλαιστή που πουλάει το βιβλίο του για να ζήσει.
      Υπάρχουν χιλιάδες άλλοι βιοπαλαιστές γύρω μας που όντως αξίζει να τους δώσουμε σημασία και να τους βοηθήσουμε……έλεος πια με τον ΔΟΛΟΦΟΝΟ!

    • Αυτό είναι μια άποψη που τώρα την ακούω.

      Καλά κάνεις και την βάζεις, αλλά ένα άτομο με την προϊστορία του Κοεμτζή που βγήκε από την φυλακή, ντάλα χούντα να τολμήσει να υποδείξει σε αστυνομικούς να κατέβουν από την πίστα;;;;;;;;;

      Και μη μου πεις ότι δεν ήξερε ότι ήταν αστυνομικοί, διότι αυτό το σινάφι τύπου Κοεμτζή τον κάθε αστυνομικό τον οσμίζεται από χιλιόμετρα……..

      Δεν επικροτώ την δολοφονία αλλά ξέρω την νοοτροπία των οργάνων της τάξης (και όχι μόνο) και την προκλητικότητά τους που εκπορεύεται από τον μωαμεθανικό DNA που κληρονόμησαν οι νεοέλληνες πόλισμαν και ενισχύθηκε από την μετεμφυλιακή ασυδοσία.

  5. Δύο ερωτήματα, μία προτροπή και μία διευκρίνιση:

    -Ένας που αμφισβητεί το δικαίωμα του συνανθρώπου του να εκφραστεί και που τον παρεμποδίζει να το ασκήσει, ποία απώλεια προκαλεί εις την κοινωνία, εάν αποφασίσει να αυτοκτονήσει;
    -Ένας που καθαρίζει την κοινωνία από αυτούς που εμπράκτως και θρασέως καταστρέφουν τον πολιτισμό της, πρέπει να τιμωρείται ή να τιμάται;
    -Αυτός που λυπάται του “αδικοχαμένους νοικοκυραίους” καλά θα κάμει να μάθει τα ελληνικά ήθη, και έθιμα… και να διερευνήσει τον πολιτισμό που κρύβουν.
    -Εάν πάλι είναι από αυτούς, που μαζεύονται όλοι μαζί στην πίστα και τριγυρνάνε ασκόπως, λες και περιμένουν να μοιράσουν χαλβά… και, αυτό, το νομίζει για ζεϊμπέκικο… ε, τότε ας μη διερευνήσει τίποτα…

  6. Ο Κοεμτζής έχει πολλά ελαφρυντικά. Είναι ένας ακόμα άνθρωπος που τον κυνηγούσαν και επεδίωκαν την καταστροφή του, ώσπου το πέτυχαν..

  7. Ο ΚΟΕΜΤΖΗΣ ΕΙΝΑΙ ΘΥΜΑ ΤΗΣ ΣΚΛΗΡΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΦΑΚΕΛΩΜΑΤΟΣ ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΠΟΥ ΜΕ ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΤΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟΣ ΘΥΤΗΣ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s